Heikko signaali tulevaisuuden ennakoinnissa

Olen klikkijournalismin uhri. Mitä oudompi juttu, sitä varmemmin luen sen. “Malmön uudet roska-astiat puhuvat tuhmia.” “Crocs ja Kentucky Fried Chicken yhdistivät voimansa ja tuloksena oli friteeratulta kanalta tuoksuvat ja näyttävät crocsit.”  Ei voi pitää paikkaansa! Yäk! Ei tule ikinä toimimaan! Kuulostavat ihan heikoilta signaaleilta.

Miksi ihmeessä luen näitä juttuja? Ajankuluksi, kyllä. Viihdykkeeksi, kyllä. Tulevaisuuden tutkimiseksi, kyllä. Yllä mainitun kaltaiset asiat lasketaan heikoiksi signaaleiksi. Heikot signaalit naurattavat, herättävät ihmetystä tai vastustusta, eikä niistä ole kuultu aikaisemmin. Ne ovat ensioireita asioista, joista saattaa joskus tulevaisuudessa tulla jotain suurempaa ja merkittävämpää. Tai sitten ei.

Jos nykypäivänä roskakorit kaupungilla puhuvat, niin mihin kaikkeen muuhun vastaavaa teknologiaa voitaisiin hyödyntää? Entä jos ulko-ovi kysyisi ulos lähtiessä, että jätitkö puhelimen kotiin tarkoituksella vai unohtuiko se?

Heikot signaalit saattavat kertoa teknologisen kehityksen lisäksi myös asenteiden ja arvojen muutoksesta sekä yhteiskunnallisista tai ekologisista tuloillaan olevista muutoksista.

Yrityksissä heikkojen signaalien kerääminen, luokittelu ja analysointi on yksi tapa hahmottaa tulevia muutoksia ja mahdollisuuksia. Jatkuvana toimintamallina se toimii erityisesti innovoinnin tukena ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytämisen apuna. Koko henkilökunnan osallistaminen signaalien bongaamiseen tuo ensinnäkin lukumäärältään enemmän analysoitavia signaaleja, mutta myös paljon hyvin erilaisia signaaleja.

Heikkoja signaaleja voi bongata tietysti netistä, mutta niitä voi löytyä mistä tahansa muualtakin. Kadulta, kahviloista, tapahtumista, messuilta kotimaasta ja ulkomailta, lehdistä, keskusteluista tuttujen ja tuntemattomien kanssa ja matkoilta lähelle ja kauas. Esimerkiksi Espoossa voi törmätä ruokaa kuljettavaan robottiin kadulla. Kertooko se jostain suuremmasta tulevasta muutoksesta vai tuleeko siitä vain yksi kokeiluasteelle jäänyt kuriositeetti?

Ja niistä tuoksuvista kanacrocseista vielä, jos joku sattui innostumaan. Ne on onneksi loppuunmyyty.

Lue lisää miten Rocovo voi auttaa yrityksiä ennakoimaan tulevaisuutta.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää, miten tulevaisuuden ennakoinnista voisi olla sinulle hyötyä.

Yksityisyyden yleiskatsaus

Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Evästetiedot tallennetaan selaimeesi ja ne suorittavat toimintoja, kuten tunnistavat kun palaat sivustollemme ja auttavat meitä ymmärtämään mitkä osat nettisivustamme ovat sinulle kaikista kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä.

Tärkeimmät evästeet

Tärkeimmät evästeet tulisi olla valittuna aina, jotta voimme tallentaa toivomasi valinnat evästeasetuksissa.

Kolmannen osapuolen evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analytics'ia keräämään anonyymisti tietoa kävijämääristä ja suosituimmista sivuista.

Tämän evästeen hyväksyminen auttaa meitä kehittämään sivustoamme.