Futures intelligence on osa tiedolla johtamista kuten minkä tahansa muun liiketoimintatiedon hyödyntäminen. Se tukee strategista ajattelua, auttaa ennakoimaan ja vahvistaa kykyä tehdä päätöksiä tulevaisuuden näkökulma huomioiden. Systemaattinen tulevaisuustiedon hyödyntäminen lisää ymmärrystä siitä, mitä on tulossa ja auttaa tekemään päätöksiä, joiden avulla tulevaisuutta voidaan rakentaa.
Futures intelligence on tietoa tulevaisuudesta, joka on tuotettu tulevaisuudentutkimuksen ja ennakoinnin menetelmiä käyttäen. Se pohjautuu faktatietoon historiasta ja nykyhetkestä, mutta tavoitteena on arvioida, ennakoida ja analysoida erilaisten tapahtumien, trendien ja ilmiöiden vaikutuksia liiketoimintaan.
Jos yrityksessä nojataan vain historiatietoon perustuvaan liiketoimintatietoon, päätökset voivat osoittautua virheellisiksi, koska toimintaympäristön entistä nopeammat muutokset voivat muuttaa radikaalisti niitä oletuksia, joihin päätökset ovat pohjautuneet.
Minkälaista tulevaisuustietoa on saatavilla?
Yleisimmin käytettyä tulevaisuustietoa ovat megatrendit, trendit ja skenaariot. Ne antavat meille käsityksen siitä, mitä tulevaisuus voi pitää sisällään Liiketoiminnan näkökulmasta on tärkeää tunnistaa mihin suuntaan ne kehittyvät ja millaisia vaikutuksia niillä on yrityksen liiketoimintaympäristöön ja sitä kautta yrityksen omaan toimintaan.
Megatrendit kuvaavat suurta ja hitaasti tapahtuvaa muutosta, usein globaalia muutosta. Ne koostuvat useista ilmiöistä, jotka on koottu yhden teeman alle. Vaikka megatrendit kuvaavat mennyttä ja nykyhetkeä, voimme ajatella niiden jatkavan samaa kehityskulkua myös tulevaisuudessa. Ellei tapahdu jotain merkittävää ja ehkä yllättävääkin, joka kääntää megatrendin suunnan. Lue lisää megatrendeistä.
Trendit ovat pienempiä ja monesti paikallisempia ilmiöitä. Ne muuttavat suuntaa, vahvistuvat tai heikkenevät nopeammin kuin megatrendit. Trendit ovat usein osa isompaa megatrendiä kuten esim. kasviperäisten proteiinien suosion kasvu liittyy ilmastonmuutosmegatrendiin.
Skenaariot ovat myös paljon käytetty tulevaisuustiedon muoto. Ne ovat kuvia tulevaisuudesta tiettynä ajanhetkenä. Ne linkittyvät nykyhetkeen erilaisten tapahtumaketjujen avulla. Skenaariot eivät siis ole mitään täysin irrallisia mielikuvituksellisia tarinoita, vaan niissä kuvataan myös se, mitä pitää tapahtua, jotta nuo tulevaisuuskuvat voivat toteutua. Lue lisää skenaarioista.
Toimintaympäristöömme vaikuttavat myös monet muutosvoimat, joiden suuntaa ja vaikutuksia voimme ennakoida. Tällaisia ovat esimerkiksi lainsäädännön muutokset, teknologian kehittyminen ja muutokset ihmisten arvoissa ja asenteissa.
Futures intelligence johdon työkaluna
Futures intelligence ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa tuo johdolle laajempaa näkemystä ja ymmärrystä siitä, mitä on tulossa. Se on strateginen työkalu, joka auttaa tekemään päätöksiä, joilla rakennetaan toivottavaa tulevaisuutta tai varaudutaan ei toivottaviin muutoksiin.
Tulevaisuustiedon hankkiminen ja hyödyntäminen voidaan kiteyttää kolmeen vaiheeseen:
- Toimintaympäristön analysointi: Kerätkää ja analysoikaa tietoa ympäröivästä maailmasta. Lisääntyvä ymmärrys tilanteesta auttaa tekemään perusteltuja päätöksiä.
- Uusien näkemysten luominen: Osallistakaa organisaatiota ja muodostakaa yhteinen näkemys tulevaisuudesta. Laaja-alainen näkökulma parantaa päätöksentekokykyä.
- Vastaaminen haasteisiin: Innovoikaa, luokaa uutta ja kehittäkää ratkaisuja. Rakentakaa tulevaisuutta aktiivisen toiminnan kautta.
Parhaimman tuloksen saa, kun kerää ja analysoi tulevaisuustietoa systemaattisesti ja käyttää sitä liiketoiminnan kehittämiseen: strategian rakentamiseen, innovointiin ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämiseen.