Myyntistrategia on arjen työkalu

Myynti ei ole yrityksessä sivuroolissa. Se on koko liiketoiminnan elinehto ja siksi sen pitää olla suunnitelmallista. Hyvä myynti ei perustu sattumaan, vaan selkeään suuntaan, rakenteeseen ja mitattaviin tavoitteisiin. Tätä kaikkea on myyntistrategia.

Myyntistrategia kertoo, mihin keskitytään, kenelle myydään, millä viestillä ja millä tavoitteilla. Ilman sitä myynti jää helposti pelkäksi reagoimiseksi – ja kasvu sattumanvaraiseksi.

Myyntistrategia keskittyy myös aina tulevaisuuteen. Se ei ole kuvaus nykyhetkestä, vaan ottaa huomioon tulevaisuuden mahdollisuudet ja muutokset.

Meidän mielestämme myyntistrategia ei ole pöytälaatikkoraportti, vaan arjen johtamisen työkalu. Tässä blogissa jaamme, mistä hyvä strategia rakentuu ja miten sitä kannattaa lähteä viemään käytäntöön.

Kenelle oikeasti kannattaa myydä?

Kaikille myynti on sama kuin myynti ei kenellekään. Segmentointi on myynnissä kaiken alku ja juuri. Hyvä segmentointi perustuu faktoihin, ei fiilikseen. Se lähtee nykyasiakkaiden analyysistä: kenelle me tuotamme oikeasti arvoa, missä on potentiaalia, ja missä ei ehkä enää ole järkeä pysyä mukana?

Unohda epämääräiset kohderyhmät kuten “B2B-asiakkaat”. Ole täsmällinen: tietyt toimialat, tietyssä tilanteessa olevat yritykset, joissa ostajana on esimerkiksi talousjohtaja. Tällainen konkretia auttaa kohdentamaan niin viestit kuin myyntityön.

Mitä asiakas saa – oikeasti?

Asiakas ei osta tuotetta tai palvelua. Hän ostaa helpotuksen, edun tai ratkaisun ongelmaan. Siksi myyntistrategian ytimessä on asiakasnäkökulmasta määritelty tarjooma: mitä ongelmaa me ratkaisemme, miten sen teemme ja miksi juuri me olemme paras vaihtoehto?

Tarjooma ei ole staattinen, vaan sitä pitää jatkuvasti kehittää. Usein se vaatii myös tuotteistamista: selkeitä paketteja, joita sekä asiakas että myyjä ymmärtävät.

Hinta puhuu puolestaan

Hinnoittelu ei ole vain numeroita – se on viesti asiakkaalle. Usein yritykset pelaavat varman päälle ja hinnoittelevat matalalle, perustelematta arvoaan. Tämä ei ainoastaan syö katetta, vaan myös viestii, ettei ratkaisumme ole kovin erityinen.

Strateginen hinnoittelu lähtee arvon ymmärtämisestä: mitä asiakas oikeasti saa? Hintamallien kannattaa tukea koko asiakkuuden arvoa – esimerkiksi lisensseillä, käytön mukaan tai paketteina.

Prosessit tekevät myynnistä toistettavaa

Hyvä myynti ei ole sankaritekoja, vaan toistettavaa tekemistä. Tarvitaan selkeä prosessi: miten liidit syntyvät, miten niitä hoidetaan ja milloin ne etenevät? Jokaisessa vaiheessa pitää olla tiedossa vastuut, työkalut ja tavoitteet.

Toimiva prosessi ei ole raskas. Se on käytännöllinen, selkeä ja kaikkien tiedossa. Näin varmistetaan, että jokainen asiakaskohtaaminen vie eteenpäin – oli kyseessä myyjä, asiantuntija tai johto.

Miksi asiakas valitsisi juuri teidät?

Markkinassa on aina vaihtoehtoja. Siksi yrityksen on kyettävä perustelemaan, mikä tekee siitä oikeasti valinnan arvoisen. Hyvä positiointi ei ole sanahelinää. Se kiteyttää, mitä teette paremmin – asiakkaan näkökulmasta. Kyse voi olla erityisosaamisesta, nopeudesta, palvelun helppoudesta tai jostain muusta, kunhan se on totta ja kestävä.

Ilman tavoitteita ja mittareita ei ole johtamista

Strategia tarvitsee tavoitteet ja mittarit. Ne konkretisoivat suunnan: mitä haluamme saavuttaa ja miten etenemme? Hyvä mittaristo pohjautuu dataan, potentiaaliin ja resursseihin. Se puretaan vuositasolta kuukausiksi ja jopa viikoiksi: mitä pitää tapahtua juuri nyt, että olemme oikeassa paikassa vuoden lopussa? Esimerkiksi liidien määrä, tarjouskanta, konversiot ja asiakkuuden arvo ovat hyviä mittareita ohjaamaan myynnin tekemistä.

Toteutus ratkaisee, ei hienot suunnitelmat ja PowerPointit

Hyväkin strategia on hyödytön, jos se ei johda tekemiseen. Toteutus vaatii selkeän aikataulun, vastuut, seurantamallit ja ennen kaikkea johdon sitoutumisen. Strategian pitää näkyä arjessa: viestinnässä, palavereissa ja jokaisessa asiakaskohtaamisessa.

Toimiva tapa on luoda rytmi – vaikka vuosikello – jossa strategian edistymistä seurataan, päivitetään ja kehitetään.

Tekoäly – uusi työkalu, ei taikatemppu

Tekoäly ei korvaa myyjää, mutta se voi tehostaa tekemistä. Esimerkiksi:

  • markkinakartoitusten tekeminen
  • myyntimateriaalien ja viestien suunnittelu ja toteutus
  • rutiinien automatisointi (kalenterit, tarjousten pohjat)
  • asiakastiedon analysointi

Tärkeää on aloittaa vaikka vain yhdestä pikku hommasta, arvioida tuloksia ja lähteä laajentamaan siltä pohjalta tekoälyn hyödyntämistä. Tekoäly on erinomainen väline myynnin tukemiseen, kehittämiseen ja myyntistrategian toteuttamiseen.

Myyntistrategia on valintoja ja jatkuvaa tekemistä

Hyvä myyntistrategia ei ole kerran tehtävä paperi, vaan jatkuva johtamisen väline. Se tuo fokusta, auttaa tekemään valintoja ja luo selkeät raamit kasvulle.

Jos haluat, että myynti ei vain jatku, vaan kehittyy – strategia on paras paikka aloittaa.

Me autamme pk-yrityksiä rakentamaan myyntistrategioita, jotka eivät jää puheeksi vaan muuttuvat tuloksiksi. Ota yhteyttä, jos haluat lähteä rakentamaan myynnistäsi kasvun moottoria.


Piia Kallio

Kirjoittaja

Piia Kallio

Rocovo Oy:n toimitusjohtaja sekä ennakoinnin, myynnin ja markkinoinnin asiantuntija.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää, miten tulevaisuuden ennakoinnista voisi olla sinulle hyötyä.

Yksityisyyden yleiskatsaus

Sivustomme käyttää evästeitä käyttökokemuksen parantamiseksi. Evästetiedot tallennetaan selaimeesi ja ne suorittavat toimintoja, kuten tunnistavat kun palaat sivustollemme ja auttavat meitä ymmärtämään mitkä osat nettisivustamme ovat sinulle kaikista kiinnostavimpia ja hyödyllisimpiä.

Tärkeimmät evästeet

Tärkeimmät evästeet tulisi olla valittuna aina, jotta voimme tallentaa toivomasi valinnat evästeasetuksissa.

Kolmannen osapuolen evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analytics'ia keräämään anonyymisti tietoa kävijämääristä ja suosituimmista sivuista.

Tämän evästeen hyväksyminen auttaa meitä kehittämään sivustoamme.